11 juli 2008

Integere types

 

Cabaretprogramma Integere types van Ruben & Nathan ging in premiere in oktober 2004 in theater Bellevue in Amsterdam.

tekst & spel – Ruben Nicolai, Nathan Vecht
regie – Kasper Kaptein
muziek – Thomas Erb
advies – Bies Vermeulen
lichtontwerp & techniek – Janneke Buerman
zakelijke leiding – Else Kodde
tournee – De Zee Theaterprodukties

 

de pers over Integere types

Aanvankelijk ziet het publiek twee grote talenten die zich, slechts gewapend met twee klapstoeltjes, bijzonder makkelijk en naturel op het podium bewegen.Al snel weten ze het publiek voor zich in te nemen en bij de voorstelling te betrekken, op een niet-geijkte manier; haast een unicum in cabaretland. Ze stoeien met stemmetjes en spelen subtiel en vindingrijk met taal waarbij de opgelegde woordspeling bewust lijkt te vermeden. Vecht toont zich tevens een verdienstelijk pianist.
De heren spelen het verhaal van twee brutale, nieuwsgierige jongens op zoek naar helderheid en geluk. In een zin zou je kunnen zeggen dat de voorstelling vals sentiment en aanstelleritis in een doorgeschoten samenleving met alle bijbehorende uitwassen doorprikt. Met een haast vanzelfsprekende schijnlogica of absurditeit leggen ze de vinger geestig op de zwakke dan wel zere plek. Kortom, Ruben & Nathan zijn een aanwinst in het al zo volle kleinkunstland. Ze beogen ‘een lach en een peins’ te brengen, en maken dat ruim in meervoud waar. – Noordhollands Dagblad

Uitverkochte zalen voordat het seizoen nog moet beginnen. Het is niet alleen de grote namen uit de theaterwereld gegeven. Ook voor relatieve nieuwkomers als Ruben & Nathan bestaan wachtlijsten. In het tweede programma ‘Integere types’ gooit het duo halverwege de handrem op de non-stop voorstelling. ,,Het blijkt dat na drie kwartier de aandacht van het publiek verslapt. U zakt even weg. We wachten even tot dit punt is gepasseerd.”Zwijgend zit het duo op klapstoelen het publiek minutenlang aan te staren. Nauwlettend speurend naar interactie en oogcontact. Het is kenmerkend voor de werkwijze van Ruben & Nathan: brutaal, scherp en mikkend op het verkeerde been van de zaal. Vanaf hun klapstoelen laten ze treffend een aantal integere types tot leven komen. Vindingrijk rekenen de cabaretiers in de finale af met nep-artiesten, ambtenaren, politici, managers en egocentrische presentatoren. Ook muzikaal zijn Ruben & Nathan een aanwinst binnen het huidige cabaret aanbod. Het liefdeslied tussen een koe en een stier (‘Nooit meer la Vache qui rit’) is niet minder dan een voorbode van veel moois dat nog uit koker van dit energieke duo te verwachten. – Rotterdams Dagblad

Wat Ruben & Nathan in Integere Types brengen, is een mengeling van vertellen en spiegelen. Hun basisverhaal is klein: twee jongens met hun geheime hut die op klapstoeltjes bij de oude buurman en buurvrouw voor de ramen naar binnenloeren om televisie te kijken. En in de loop der jaren zijn die stoeltjes overal mee naar toegenomen. Nu staan ze op het podium van de theaters. Ze hoeven er nu niet meer op te staan om te zien wat er elders gebeurt, vandaag de dag kunnen ze zittend naar zichzelf laten kijken. En wat je naast dit verhaal dan ervaart is een zeer geestig tweetal dat beschikt over een onderkoelde vorm van humor waarmee ze parodieren, imiteren en reflecteren.
Op zeer ingenieuze wijze weten ze de hypes en de gekte van de afgelopen maanden, soms confronterend te combineren met het gedrag van ons zelf zonder grootsprakerige woorden of gepreek. Meesterlijk is de verweving van de recente grote gebeurtenissen in ons land met een gevoel voor humor die neigt tot een heerlijke vorm van absurdisme. Een absurdisme met een duidelijke gebruiksaanwijzing, want je moet deze vorm van hun humor wel even leren kennen voordat je er grote waardering voor hebt. Integere Types is een programma dat je meeneemt naar huis. Dat wil zeggen: de inhoudelijkheden galmen nog na. – Friesch Dagblad

 

tournee
Integere types werd 180 keer gespeeld. Na afloop van de reprise besloten Ruben en Nathan ieder hun eigen weg te gaan en hield het duo op te bestaan.